.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با پیام مقام معظم رهبری ؛
نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی گشایش یافت
شمال نیوز: نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی، صبح امروز در مجتمع پردیس رفاهی ناجای ساری گشایش یافت.

به گزارش شمال نیوز، کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی، صبح امروز چهارشنبه 29 آبان ماه با پیام مقام معظم رهبری که توسط آیت الله رسولی محلاتی نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرائت می شود، آغاز شده است.

قرار است در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه نیز سخنرانی کند.
سخنرانی نماینده ولی فقیه در مازندران و رئیس شورای سیاستگذاری کنگره، استاندار مازندران و دبیر کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی از دیگر برنامه های صبح چهارشنبه این کنگره است.

در این کنگره پیام آیات عظام جوادی آملی و سبحانی نیز قرائت خواهد شد.
در کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی، اندیشمندان جهان عرب از کشورهای سوریه، لبنان، پاکستان، افغانستان و نیویورک نیز به کنگره مقالاتی ارائه و دعوت شدند.
بیش از 117 مقاله در نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی در مدت سه روز در ساری و قم ارائه می شود.
برای نخستین بار در تاریخ تشییع نیز دو کتاب المناقب و متشابه القرآن دو اثر ارزشمند این عالم مازنی به فارسی ترجمه و در کنگره رونمایی می شود.
رونمایی از تمبر یادگاری علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی از دیگر برنامه های مراسم افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی است.

شهر آشوب ساروی کیست
ابن شهر آشوب سَرَوی (ساروی) با نام کامل ابو جعفر محمد بن علی بن شهر آشوب بن ابونصر بن ابوالجیش مازندرانی ملقب به رشیدالدین و عزالدین در سال 488 هجری قمری در ساری دیده به جهان گشود. از نسبت سَرَوی که به وی و پدرانش داده اند، چنین بر می آید که اصل این خاندان از ساری مازندران بوده است.
این دانشمند بزرگ شیعه مذهب از همان جوانی به تدریس علوم و معارف اسلامی پرداخت و در پی درگیری با فرماندار مازندران ناگزیر به ترک این دیار شد.
او سفرهایی به مشهد، نیشابور، سبزوار، ری، کاشان، اصفهان و همدان داشت و در این سفرها از محضر دانشمندان و اساتید بزرگی چون غزالی، زمخشری، ابوعلی طبرسی، فرید خراسانی و خطیب خوارزمی کسب علم کرد و به بغداد عزیمت کرد و خیلی زود شهرت علمی اش درآن دیار فراگیر شد و نزد خلیفه عباسی احترامی وافر یافت، چرا که او هر علمی از علوم اسلامی را در حد کمال دارا بود و با وجود دانشمندان بزرگی که هم عصر او بودند ابن شهر آشوب ساروی برجستگی خاصی داشت و مقام علمی اش بالاتر از دیگران بود.
وی شاگردان زیادی تربیت کرد که معروف ترین آن قطب الدین راوندی، ابن ادریس حلی، ابن بطریق حلی، ابن ابوطی حلبی و ابن زهره حلبی هستند.
ابن شهر آشوب ساروی در سال 588 هجری قمری در شهر حلب چشم از جهان فرو بست و در جبل الجوش در نزدیکی محلی موسوم به مشهد الحسین(ع) به خاک سپرده شد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 آبان 1392
وارد سروینه باغ که میشوید ، بر سردر پیرتکیه نوشته شده: زادگاه ابن شهراشوب ساروی سروینه باغی !!!
بله ، ابن شهر شوب اهل سروینه باغ ساری بوده و در آنجا بدنیا آمد .سروینه باغ یکی از محل های قدیمی ساری است .سروینه باغ دارای قدمت بسیار زیادی است.
جهت اطلاع کسانی که گفتند و نوشتند: ابن شهر اشوب ساروی مازندرانی!!!
به تاریخ مراجعه کنید.
انگار خجالت میکشیدند واقعیت را بنویسند. ابن شهراشوب ساروی سروینه باغی
احمد 30 آبان 1392
بادرود اینکه نوشتید سر وینه باغیه از کجا میگید ما کتاب ومنابع داریم که ایشان از توابع پریم کهن وروستای سوته کلا هستند چون در بعضی منابع نوشتند سروی که همان ساروی میباشد دلیل بر این مدعا نیست که ایشان سروینه باغی باشند از اهل فن ومورخان بپرسید
نا شناس 30 آبان 1392
ابن شهر آشوب كجايي كه ببيني بعضي ها!!! از اسمت سوء استفاده كردند خواستند خيابان و ميداني كه وجود ندارد به نامت كنند...!
خواستند براي خود از نامت آبرويي كسب كنند كه شكر خدا به گل! نشستند
مهدوی جمنانی 30 آبان 1392
عزیزان بزرگوار سلام ، برخی از مورخان ، محل تولد ابن شهرآشوب ، این عالم عالیقدر و ادیب و فقیه و اندیشمند قرن چهارم و پنجم هجری و قمری را در محله و یا مزرعه ای در شرق ساری می دانند ، اما به یقین ساروی است این دیگر نباید محل مناقشه و یا اعتراض باشد ضمن اینکه اگر به مازندرانی هم آمده بر اساس مستندات تاریخی و کتب برجای مانده است که بسیاری از عالمان و بزرگان هم عصر و بعدش در مکاتبات و یادداشت ها ، ایشان را با لقب " ابن شهرآشوب مازندرانی " خطاب کردند و اما بعد ؛ از همه ی بزرگوارانی که بانی و موسس این حرکت با برکت بودند باید سپاسگزاری داشت ، بویژه فقیه عالیقدر و اندیشمند فاضل حضرت آیت الله طبرسی (مدظله العالی) نماینده معزز ولی فقیه در مازندران ، که برای به بار نشاندن این بزرگداشت فرهنگی و دینی تلاش و زحمات بسیار مرحمت داشتند و همچنین مراجع اعلام و مفاخر طبرستان و دیگر فرهیختگان و اندیشمندان ملی و استانی و مساعی و ملازمت کارکنان شریف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و در راس آن جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر عباسعلی ابراهیمی و سایر عزیزان تقدیر و تشکر نماید خدا به همه ی آنها قوت عنایت فرماید. م . م . جمنانی

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.333 seconds.